Cantuccini…

Visst är det tur att man har dåliga dagar så att man vet hur bra ens bra dagar egentligen är! Gårdagen var ingen höjdare men det behövde den inte vara heller. Idag är det tisdag och allt ter sig mycket ljusare. Kanhända är Cantuccini inte från Venedig, men denna toskanska mandelskorpa kan verkligen få en på bra humör!

Ingredienser:
200 g sötmandel
5 ägg
3 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
skalet av 1 citron

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda 3 äggulor och och 2 hela ägg tillsammans med det rivna citronskalet, sockret och vaniljsockret. Blanda bakpulvret i mjölet och sikta ner det i äggblandningen. Arbeta in de hela mandlarna så att allt blir till en jämn deg. Forma längder och lägg på en plåt och grädda i ungefär 15 minuter. Ta sedan ut plåten och skär upp ca 1 cm breda bitar, men låt dem ligga kvar på plåten. Avsluta med ca 5 minuters gräddning.

Tag ut. Käka. Må gott! (Har du tillgång till en espresso är det inte ett minus 🙂 )

9 commenti

Archiviato in Känslor, Minghetti, Recept

9 risposte a “Cantuccini…

  1. alex77

    får man vara med i din blogroll?

  2. Minghetti

    Det får man!

  3. Åh jag älskar dessa! När får jag? 😉

  4. Looking forward to it! Mmmmmumma 🙂

  5. nyfiken

    De är ju jättegoda, tack för receptet

  6. Du är så välkommen 🙂

  7. Ska man vispa äggen i början? Mina längder flöt ut över hela plåten, jag måste ha gjort något jättedumt fel… I övrigt smakar de jättegott, så om jag bara kan få lite “brödigare” form på dem blir jag jätteglad =)

  8. Hm… flytande cantuccini låter inte bra 😉
    Missade du vetemjölet kanske?

Lascia un commento