La Fenice – operahuset i Venedig

Venedigs operahus, Teatro La Fenice, uppfördes mellan juni 1790 och maj 1792. Öppningen ägde rum den 16 maj med en opera av den napolitanske kompositören Giovanni Paisiello.

År 1836 brann operahuset ner och den har brunnit i omgångar, senast den 29 januari 1996 då den brann ner till grunden. Men precis som sitt namn syftar till återuppstod operahuset som fågeln Fenix ut askan. På Venice Word och Ricostruzione Fenice kan man följa hur återuppbyggnaden såg ut. Den nuvarande teaterns hemsida finner du här.

2 commenti

Archiviato in Minghetti, Musik, Opera, Venedig

2 risposte a “La Fenice – operahuset i Venedig

  1. Hej, kul att hitta en blogg om bara Venedig…gillade verkligen staden och dess historia och det känns som jag vill veta mer. Får titta runt lite och se vad jag hittar för intressant här.

    Välkommen att besöka min blogg, har recenserat och skrivit lite om mitt besök i Venedig förra veckan.

    http://resamedstil.wordpress.com/

    Mvh Robert

  2. Kul att du gillar bloggen! 😀
    Jag skall definitivt titta igenom din blogg.

Rispondi

