Un’ombra di torbolino…

Med höstens intåg ändras matvanorna i Venedig. Som på så många andra ställen i Italien tar man lite vad säsongen bjuder. Vid den här tiden står pumpa, kronärtskocka och masorini, vildanka, på menyn och runt om på barerna kan man få möjligheten att ta ett glas Torbolino.

Torbolino är ett inte färdigjäst vin som håller ca 8-11 % alkohol. En dryck någonstans mellan druvjuice och färdigt vin. Det är gult och lite grumligt, ofta lätt bubbligt och gjort på höstens skörd av druvor. Det dricks som en aperitivo ensamt eller tillsammans med cicchetti eller rostade kastanjer. Jag har själv inte provat att dricka det och det krävs att man är på plats eftersom det mig veterligen inte går att få tag på i Sverige. När jag bosätter mig i Venedig får jag väl reda på hur det smakar… 😉

Ci vediamo…

Lascia un commento

Archiviato in Dryck, Minghetti, Venedig, Vin

Rispondi

