Grappa di Danimarca

Konstapeln är min absolut äldsta vän. Eller snarare den jag känt längst tid och i förra veckan var han på besök hos oss. Även om vi pratar hyggligt ofta i telefon var det sju år (!) sedan vi sågs senast. Det skall definitivt inte dröja sju år till nästa gång även om tiden har en förmåga att flyga iväg…

Som den halvdansk Konstapeln är hade han givetvis med sig något typiskt danskt… nämligen dansk grappa. 😎

Tydligen hade han varit på besök hos en dansk vinodlare (jodå, de finns) och när han pratat om undertecknad och mitt grappa-intresse ville dansken givetvis att Konstapeln skulle ta med en flaska grappa (jag vet, det får inte kallas grappa men för enkelhetens skull så… ).

Jag får nog säga efter viss provsmakning att den står sig hyggligt bra i konkurrens med många grappor man smakat. Den var dock aningen stark med sina 48%. 😀

Ci vediamo…

4 commenti

Archiviato in Dryck, Grappa, Minghetti, Vänner

4 risposte a “Grappa di Danimarca

  1. A-K

    Det låter spännande – i alla fall för maken som är familjens grappaälskare. Själv föredrar jag annat, men honungsgrappor och grappabaserade likörer slinker ner även hos mig 😉

  2. Låter starkt med 48 % 😎 Har faktiskt smakat danskt vin någon gång och den var helt ok!

  3. Vinet har jag inte testat. Det verkar bli vanligt även med svenskt vin tror jag.

Rispondi

