54 Biennale d’Arte di Venezia

Jag har en något splittrad inställning till konst. Jag har under många år jobbat som art director och är väldigt intresserad av bild och form. Förra året besökte jag utställningen And there was light på Eriksbergshallen i Göteborg och jag var helt såld! Renässansens konst kan man bara inte vara likgiltig inför (enligt undertecknad i alla fall)!

Detta sagt så är nu Venedigs 54:de konstbiennal igång sedan en tid tillbaka och mycket av den konsten/installationerna jag sett på nätet är för mig helt obegripliga. Men andra är givetvis snudd på genialiska. Som till exempel konstverket av ett kvinnoansikte uppbyggt av tusentals dekorerade ägg som Fausto tagit bilder av här.

Antagligen kan jag för lite om konst för att bilda mig en uppfattning, men känslan är att man egentligen inte skall “kunna” så mycket rent teoretiskt. Om konst är bra så blir man berörd ändå. Liksom en bra reklamfilm eller en smart tidningsannons drar till sig en åskådare… om jag nu får blanda in mitt eget yrkesliv i detta. 😀

Vill du ha ögonvittnesskildring av utställningarna så skriver författaren och Venedigkännaren Marita Jonsson om det här, här och här. Fausto på Alloggi Barbaria skriver kontinuerligt på sin blogg. På Biennalens hemsida hittar du mer information och media skriver: DN, DNSR, HD, SvD, SvD.

Ci vediamo…

2 commenti

Archiviato in Konst, Minghetti, Venedig

2 risposte a “54 Biennale d’Arte di Venezia

  1. Har en syster som jobbar med konst och vars högsta önskan är att åka till Venedigbiennalen, så hon kommer nog dit nästa gång det är 🙂 Ska gå in och kika på bloggarna för att uppdatera mig 😎

Rispondi

