Lite tankar om kaffe…

Tidigt i höstas promenerade jag och Buonasera i vårt gamla bostadsområde strax söder om Göteborg. Det var lördag morgon, solen sken och det var riktigt skönt att bara gå och strosa. Då plötsligt händer det…

Mitt emot oss kommer en man med barnvagn gåendes i lugn takt. Också han ute på en stilla morgonpromenad med en liten sovandes sött i vagnen. I sin hand håller mannen en sådan där kaffemugg med lock som går att köpa/få på olika ställen.

Vad får en människa att brygga en kopp, hälla över det på en lockförsedd mugg, klä på och bädda ner sitt barn och sedan gå runt i ett radhusområde och läppja på sitt kaffe? Varför skulle man över huvud taget vilja gå runt med en kopp kaffe i en halvtimme istället för att dricka den och sedan gå ut? Kaffe är ingen dryck som intas långsamt.

Det springs mycket med kaffemuggar på stan och nu för tiden säljs det till och med barnvagnar med mugghållare. Då undrar man ju givetvis om folk som köper dessa tycker att det är:
1. Praktiskt
2. Coolt/fräckt/hippt/inne… eller bara…
3. Otroligt löjligt (kanske de inte tycker men det tycker jag 😉 )

Jag kan inte komma på någon gång att jag känt att “nu skulle jag vilja promenera runt i stan med en kaffemugg”… men jag är hopplöst opraktisk och uncool/ofräck/ute… men jag är inte löjlig i alla fall 😉

Well, detta var väl dagens I-landsproblem och var och en får givetvis dricka kaffe som han/hon vill. Men i min lilla lilla värld skall kaffe drickas direkt medan det är varmt och gott och inte utspottad ur en automat på stan.

Ci vediamo…

Lascia un commento

Archiviato in Dryck, Kaffe, Minghetti

Rispondi

