Grappa Marolo

Alla som brinner för grappa reagerar blixtsnabbt på namnet Marolo eller Distilleria Santa Teresadei f.lli Marolo som det egentligen heter. Namnet Marolo är högt aktat i grappavärlden och rankas av många som en av de främsta producenterna. Ideliga utmärkelser och tidningsartiklar bekräftar detta. De producerar äkta hantverksgrappa från Piemonte. Med passion för både tradition och modern teknik skapar ”Il maestro grappaiolo”(mästerdestillatören) Paolo Marolo genuin hantverksgrappa, d v s med satsvis destillationsmetod på färsk och därmed lokal råvara (druvskal) och utan att blanda druvsorter. Destilleriet är strategiskt beläget i Alba mellan Barolo och Barbaresco och en stor del av produktionen görs på druvor härifrån, som Nebbiolo, Barbera, Moscato d’Asti samt en rad lokala sorter. Marolo är också en mästare på fatlagring, främst ek och akacia. Ett exempel är deras berömda Grappa Barolo i den otroliga serien 9, 12, 15 och 20 år!

För ett eller två år sedan var jag, Buonasera och Principessa hemma hos en familj på middag. Pappan i familjen kände till vårt intresse i grappa och plockade fram en flaska han köpt vid senaste resan till Italien. Han hade gått in i en vin- och spritbutik och frågat expediten vilken grappa som var bäst och han fick till svar: Grappa Marolo. Jag tog nog både en och två glas den kvällen och jag minns att det var en av de godare (men inte den godaste) jag druckit. 😀

I Sverige är det givetvis grappamissionären Ove Boudin och Haugen-gruppen som är agenter för Marolo men jag vet inte om de finns i Systembolagets beställningssortiment ännu.

Buon weekend…

2 commenti

Archiviato in Dryck, Grappa, Italien, Minghetti

2 risposte a “Grappa Marolo

  1. Har inte smakat så mycket grappa, någon enstaka gång kanske. På min favoritsupermarket här i Köpenhamn, Ello, har dom några sorter, kolla här:http://www.ello.dk/produkter/spiritus/grappa.aspx
    😉 kanske något vid nästa Danmarksbesök!

  2. Wow! Jag såg att de hade grappa från Francoli! Ello måste jag lägga på minnet! 😀

Rispondi

