Patrimoni Unesco

I våras skrev jag om företaget som ville göra billigare gondoler i plast till Venedigs gondoljärer. För att skydda dessa vackra båtar från billigare kopior har Venedigs politiker nu bestämt sig för att ansöka om att de traditionella gondolerna skall få hamna på UNESCOs världsarvslista.

Aldo Reato, ordförande i Ente Gondola, välkomnar förslaget. Han och många andra är rädda för att om billigare kopior får fotfäste så börjar de gamla traditionerna att urvattnas och konsten att bygga en riktig gondol kan försvinna.

När jag var yngre hade jag förmånen att umgås en del med Sveriges främste handlare av antika japanska svärd. Om vi hade suttit och tittat på kopior av svärd så hade jag aldrig fått någon chans att lära mig uppskatta det fantastiska hantverk som en 500 år gammal äkta klinga faktiskt är! Det samma gäller gondoler. Vem vill sitta och guppa i en plastbåt utmed kanalerna? Då kan jag lika gärna ta vaporetton.

Är du nyfiken på hur man tillverkar en riktig gondol kan du besöka Tramontin Gondole här! De har tillverkat gondoler sedan 1884!

Ci vediamo…

Lascia un commento

Archiviato in Gondol, Konst, Minghetti, Venedig

Rispondi

