Rom – Italiens huvudstad i 140 år

Igår firade Rom 140 år som huvudstad för det enade Italien.

Den 20 september 1870 stormade Bersaglieri-infanteriet Rom via Porta Pia, en port i Aurelianusmuren som omger hela staden. Innanför muren stod påvedömets soldater men de kunde inte stå emot det kraftfulla infanteriet och inom kort var Vatikanen tvungen att kapitulera.

Jag har aldrig varit i Rom men hört från säkra källor att det är en fantastisk stad. Min enda koppling till staden är att svärmors morbror bor där… inte någon vidare stark koppling då alltså…

Jag såg en dokumentär en gång om Kapuchinermunkarnas krypta, dekorerad med skelettdelar, som tydligen skall ligga i Rom. Makabert men fascinerande. Den skulle jag vilja besöka… 😎

Ci vediamo…

5 commenti

Archiviato in Historia, Italien, Minghetti, Rom

5 risposte a “Rom – Italiens huvudstad i 140 år

  1. Har varit i Rom 😎 En jättemysig stad och faktiskt en stad som är lätt att hitta i direkt! Hu, makabert men fascinerande – det missade jag 😉

  2. cånjato

    Katakomberna är en höjdare, försökte få med mig några benbitar, men lyckades inte 🙂

  3. Hm… låter som om ett besök är på sin plats 😀

  4. Jag har länge funderat på ett gatunamn som ofta återfinns i Italien; Viale XX Settembre. Nu tror jag nog att jag vet svaret! 🙂

Rispondi

