Sale di Cervia

Cervia är en liten stad i Emilia Romagna, nära Ravenna, med knappt 30.000 invånare. I turistsammanhang är den mest känd för sina långa sandstränder längs Adriatiska havet, men i matlagningssammanhang är det som producent av havssalt som staden når ryktbarhet.

Sale di Cervia saknar en del av de mineraler som gör salt bittert och istället får man ett salt med sötare smak. Jag köpte mitt salt på Bar Italia (efter att Cognato hade köpt en påse 🙂 ) och jag har sagt det förut och jag säger det igen: det är skillnad på salt och salt! Prova själv!

Ci vediamo…

Skål med salt

2 commenti

Archiviato in Italien, Mat, Minghetti

2 risposte a “Sale di Cervia

  1. Ja det ska provas! Har ju Supermaco 😀 på cykelavstånd annars blir det Bar Italia nästa gång i Malmö!

  2. Jag köpte på Bar Italia i Göteborg och är inte säker på att det är samma sortiment i Malmö. Men det är väl värt ett försök! 😀

Rispondi

