Giornata Internazionale della Donna

På internationella kvinnodagen blir det som väntat mycket prat om jämställdhet och jämlikhet och då mäter man oftast karriärer, lönegap, VAB m.m.

Jag undrar bara varför värdet av en människa alltid måste baseras på karriär. Det måste väl rimligtvis finnas viktigare saker att ha som måttstock för ett bra liv? Karriärssnacket står mig upp i halsen. Är du ensam kan du satsa på karriären hur mycket du vill, men från den dagen du hamnar i en relation med någon måste du faktiskt kompromissa för att få relationen att fungera. Skaffar du sedan barn så har du per automatik sagt upp rätten till din egen karriär. Oavsett om du är kvinna eller man. Det viktigaste är väl ändå att man ger sin familj ett gott liv. Och gott liv är inte alltid pengar; det är även tid. Kanske något att fundera över…

En annan sak jag funderat på är om jämlikhet måste innebära att alla styrelser skall ha 50% kvinnor? Är vi jämlika då? Eller innebär jämlikhet att möjligheten finns? Styrelser får gärna bestå av 100% kvinnor för min del, men man kanske inte måste sträva efter 50-50 balans i allt, eller? Människor är ju trots allt olika. Sedan är det givetvis en självklarhet att man skall ha lika lön för lika arbete. Eurostat publicerade i förra veckan en rapport om löneskillnader mellan män och kvinnor inom EU. Det visade sig att Italien låg bäst till med endast 4.9% skillnad. Det kanske är något att fundera på i jämställda Sverige…

Något som jag däremot inte behöver fundera över är varför jag får iskalla kårar vid tanken på att Mona Sahlin kan bli Sveriges statsminister. Gud hjälpe denna nation om det blir verklighet. Då blir det verkligen läge att emigrera till Toscana. Hon kunde givetvis inte låta bli att skriva en debattartikel i AB om jämställdhet. Tänk att mina skattepengar betalar hennes lön…

Nog med politik nu. Hatten av till alla underbara kvinnor som finns i mitt liv. Jag hade inte klarat mig en sekund utan er. 😀

Ci vediamo…

(AB, SvD)

4 commenti

Archiviato in Familj, Italien, Minghetti

4 risposte a “Giornata Internazionale della Donna

  1. Åh varsegod. Det är jag så gärna 🙂

  2. Curieux

    Det var så lite så. Bara bju igen.

  3. Leena

    så sant å så klokt! Framförallt detta med icke karriär men mer tid till familjen! Det har svenskarna ngt att lära sig av Italienarna…Svenskarna skaffar massa barn och slänger sen in dem på dagis från 7-17 å stressar till jobbet för att vara där heltid när man har huset fullt med ungar som behöver en hemma. Märkligt tycker jag. Man kan avstå från stora villan, andra bilen å sportlovssemester å istället förvandla dessa pengar till tid till barnen! Tack för ordet!

Rispondi

