En enkel cappuccino

Hur svårt kan det vara? Jag har gjort espresso hundratals gånger och tycker att jag kan svänga ihop en hygglig sådan i maskinen hemma. Sen kommer man då till Cappuccinon…

Det klassiska receptet lyder 1/3 espresso, 1/3 ångad mjöl och 1/3 mjölkskum. Espresson är fixad… då återstår alltså bara mjölkskumningen. Hur svårt kan det vara?

Tydligen kan det vara våldsamt svårt… Ibland känns det som om det är slumpen som avgör om hela skiten skall bli grädde, om mjölkskvätten skall förbli mjölk eller om det faktiskt blir ångad mjölk/skum. Vad gör jag för fel? Jag brukar börja dagen med en cappuccino när jag sitter hemma och jobbar och ibland blir smaken riktigt ok, och ibland börjar jag allvarligt fundera över om det sitter en liten jävel i ångröret och stör mig.

Vid ett tillfälle lyckades jag få till en perfekt mjölkskumning och i ett anfall av akut hybris kände jag mig tvungen att prova på lite “latte art”. Jag skulle göra ett hjärta, den enklaste möjliga latte arten! Resultatet blev att mitt konstverk mer såg ut som Albaniens flagga än något annat. Smaken var det dock inget fel på men jag kanske skulle hålla mig till att försöka skumma mjölken rätt. Det känns som steg 1…

Nedan kan ni se hur ett latte-art-hjärta egentligen skall se ut. Ha en kanonhelg!

Ci vediamo…

3 commenti

Archiviato in Dryck, Kaffe, Minghetti

3 risposte a “En enkel cappuccino

  1. Bongiorno !

    Min latte gör jag enligt följande:
    vattankokaren = 60 sek
    3 skedar pulverkaffe i Högt glas
    häll på vattnet + blanda…blanda
    häll på 10 cl mjölk (röd) + blanda…blanda

    = gott gott

  2. Daniel: Jag försöker! 😀 Fast snart är jag benägen att sänka mig till att skylla på maskinen istället. 😉

    kakelochklinker: Hm… här kan du läsa vad jag tycker om pulverkaffe: https://minghetti.wordpress.com/2007/03/16/jag-erkanner/ 😉

    Ha en trevlig vecka!

Rispondi

