“Det var en trevlig dag”

Idag har jag varit på begravning. En arbetskamrat och vän dog alldeles för tidigt strax innan jul. Han hade precis blivit pensionär och såg fram emot en mängd olika projekt när livet inom loppet av några sekunder bara tog slut. Det har gått en månad sedan han rycktes ifrån oss och jag har tänkt mycket på vilken typ av människa han var. Egentligen kan det summeras i en mening: han kunde helt enkelt konsten att leva.

Jag fick det bekräftat idag på begravningen då hans fru hade satt ihop lite tankar om honom som begravningsförrättaren läste upp. Han var en man som kunde fånga dagen. Han såg till att leva istället för att gå på tomgång och vänta på något annat. Han såg skönheten i de små tingen och var nöjd med att äta gott, umgås med familj och vänner, bygga på huset och mecka med bilen.

Hans fru är övertygad om att han dog med ett leende på läpparna och det är så jag kommer att minnas honom. Jag tog en bild av honom på jobbet en gång för länge sedan när han sitter med ett leende och dricker sitt kaffe. Nöjd med livet. Samma leende hade han när vi satt och drack grappa nere i Italien (även om han tyckte att det var lite väl starkt). Nöjd med att ha sin familj och sina vänner omkring sig.

Dagen innan han dog skrev han i sin dagbok: “Det var en trevlig dag idag”.

Han hade många sådana dagar. Jag inbillar mig själv att jag är bra på att fånga dagen och med minnet av en saknad vän ser jag fram emot allt gott som 2010 kommer att föra med sig.

Jag önskar er alla en trevlig helg!

Ci vediamo…

Lascia un commento

Archiviato in Familj, Minghetti, Minnen, Vänner

Rispondi

