Presepio

I lördags fick Buonasera för sig att gräva fram sin nonnos egenhändigt tillverkade gamla julkrubba. Sagt och gjort, krubban plockades ner från svärföräldrarnas vind, gjordes ren och pyntades. Till krubban hörde två olika uppsättningar med vise män, Josef, Maria och Jesus (antagligen inköpta vid olika tillfällen). Principessa fick syn på alla figurerna och ville givetvis att alla skulle få vara med i julkrubban.

Vi förklarade för henne att det kanske hade sett lite märkligt ut med två Jesusbarn, sex vise män m.m. men Principessa hade givetvis lösningen på detta. Det var ju Jesus kompisar som var på besök!

Vi fick henne i alla fall att besinna sig och välja endast en uppsättning. Julkrubban sattes in i hennes rum och hon började göra i ordning alla gubbar, kameler, får etc. Efter ett misslyckat försök från hennes sida att även få med sina svenska ladugårdsdjur ropade hon efter en stund på mig:

– Pappa, pappa!
– Ja vad är det?
– Kom och kolla på min krubba!
Jag gick in och såg alla djur prydligt uppstaplade framför stallet.
– Här har vi kamelerna, här har vi fåren och här står zebrorna.
Jag höll på att brista ut i ett gapflabb men lyckades sansa mig.
– Men Principessa, sade jag. Zebror fanns ju inte i Betlehem när Jesus föddes.
– Inte?
– Nä, zebror lever ju i Afrika. Det du pekade på är ju en åsna.
Principessa tittade på åsnan och sedan på mig igen.
– Jag sade ju att det var en åsna.

I det läget var det bara att gå ut för jag visste att jag inte skulle vinna den argumentationen. 😀

Detta påminner om en klassiker av Monty Python…

Ci vediamo…

2 commenti

Archiviato in Barn, Familj, Högtid, Minghetti, Religion

2 risposte a “Presepio

  1. Härligt. Låter som samtalen vi för hemma hos oss….. 🙂 Filmen med MP är kanon. Ligger i soffan och har lite influensa och väntar på julen, så den var en höjdare. En riktigt god Jul & ett gott nytt år / T

  2. Detsamma till dig och familjen! Och krya på dig!

Rispondi

