Meno di 60 mila veneziani…

År 1951 hade Venedig och Giudecca 174 000 invånare, 1978 var det ca 100 000, 1989 var det ca 80 000, 1996 var det 70 000 och enligt den folkräkning som genomfördes den 21 oktober i år var Venedigs officiella invånarantal 59 984 permanentboende. 60 000-gränsen som man tidigare ansåg var kritisk för ett levande Venedig är därmed passerad och numera snittar man i princip samma antal dagsturister som invånare i staden.

Den 14 november kommer en grupp Venetianare att färdas nedför Canal Grande bärandes en likkista, som symboliserar Venedigs död. Kistan kommer att föras i land och placeras utanför stadshuset i en manifestation för att visa missnöjet med att Adriatiska havets juvel håller på att avfolkas.

Själv kan jag säga att jag när som helst hade kunnat flytta till denna underbara stad. Jag, Skånepågen som definitivt inte är någon stadsbo, hade inte tvekat en sekund… och det tror jag inte min käre Cognato gjort heller. 😉

Ci vediamo…

4 commenti

Archiviato in Italien, Minghetti, Venedig

4 risposte a “Meno di 60 mila veneziani…

  1. Daniel

    Jag flyttar med, any time! Tar gärna min dagliga fix på Caffè del Doge. Då kan du och Stefano visa mig stan på riktigt 😉

    • Kaffet smakar alltid lite bättre i Venessia 😉 Att vandra runt i staden med Stefano är en upplevelse! Han kan staden på sina fem fingrar. 😀

      Kul att höra av dig Daniel och öppnar du någonsin en kaffebar så kommer jag och Stefano att vara först på plats! 😉

  2. Pingback: Il DNA dei veneziani «

  3. Pingback: Skall vi hjälpa till att befolka Venedig? |

Rispondi

