Il Pero och den toskanska drömmen

På TV8 på torsdagar kl 20,55 går ett program, Enkel biljett, som handlar om människor som bryter upp från sin vardag och följer sina drömmar om ett nytt liv i andra länder. Igår handlade programmet om familjen Taxis från England som 2003 köpte ett fallfärdigt hus på toskanska landsbygden för att göra om det till en bed-and-breakfast-rörelse.

Huset som är från slutet av 1700-talet visade sig vara kulturminne och fick därför inte renoveras hur som helst utan myndigheternas godkännande och familjen fick verkligen kämpa hårt för att få alla papper i ordning. När tillståndet för renoveringen väl blev klart hade ett halvår gått och pengarna började sina. Familjen gav dock inte upp utan satte fart med renoveringen och anställde arbetare som de vid den tidpunkten inte kunde betala. Hoppet stod till ett banklån som de inte visste om de skulle få. En vecka innan byggjobbarna skulle få sin lön blev lånet klart och familjen kunde pusta ut.

Programmet slutade utan att man egentligen fick veta hur det gick så jag och Buonasera blev nyfikna och sökte på nätet. Stället heter Il Pero och verkar gå hur bra som helst! Familjen har köpt ytterligare ett hus med en olivträdgård som de nu håller på att renovera.

Jag beundrar verkligen folk som vågar följa sina drömmar på det viset! Själv är jag nog tyvärr för feg. Skulle jag kunna ta Buonasera och Principessa och lämna allt här för en dröm om Italien? Tidvis drömmer jag om det, men vårt liv här är bekvämt. Vi har hus, jobb och vänner vi trivs med och det svåraste hade varit att rycka upp Principessa från kompisar och familj här i Sverige. Jag och Buonasera är nog väldigt anpassningsbara och finner oss tillrätta på de flesta ställen, men jag är inte säker på att jag skulle våga dra upp bopålarna och bege mig till Italien. Men tidvis drömmer jag om det…

Här finner du familjen Taxis hemsida och blogg.

Buon fine settimana…

7 commenti

Archiviato in Familj, Italien, Minghetti, Toscana

7 risposte a “Il Pero och den toskanska drömmen

  1. Jag har också sett det programmet och herregud vad de får kämpa för att förverkliga sina drömmar. Jag lovar att följa min dröm när jag vinner högvinsten 🙂

  2. Ja, it all comes down to money faktiskt 😀

  3. Ja, ett underbart program och jag bara önskar att det var mig och min familj det handlade om 🙂 Jag skrev en gång om mina Italiendrömmar…(http://prinsessapavift.blogg.se/2009/april/utkast-i-mina.html)
    Vilken fin blogg du har! Härligt att frossa i italienska begivenheter!
    Hälsningar Lotta

  4. Ja här är en som faktiskt hoppar in i allt möjligt…. Det är stundom alldeles underbart , men också lite påfrestande mellan varven.

    🙂

    Det är tur att vi alla är lite olika. Själv väntar jag otåligt på den dag då jag kan få lite mer av ditt lugn – vilket för mig är en beundransvärd egenskap du besitter.

  5. Lotta: Tusen tack! 😀

    kakelochklinker: Jag önskar att jag kunde säga att lugnet kommer med åldern. 😉

  6. 🙂

    När jag läser inägget ovan blir det

    “Il Pedro och den torskanska drömmen” – ganska snuskigt.

    Varför är det så?

    🙂

  7. Hahaha… ja du… vi som känner dig tycker inte det är konstigt alls… ha en kanonvecka! 😀

Rispondi

