Cinghiali in Genova e Svezia

I tisdags sköt polis och jägare 20 vildsvin i Genuas stadspark Peralta där de kamperat en tid (vildsvinen alltså). Köttet från djuren kommer att transporteras till välgörenhetsinstitutioner som serverar mat till fattiga.

Själv fick jag besök för ett antal år sedan av tre vildsvin i min trädgård. Jag hade behövt ett par poliser och och några jägare då. Tyvärr fångade jag inte svinen på bild men deras förödelse syns tydligt i alla fall. Det var tur att jag såg dem för om vi kommit hem från jobbet och sett gräsmattan så hade vi antagligen trott att grannarna ville jaga bort oss 😉

vildsvin

Dagens italienska glosa blir alltså:
il cinghiale – vildsvinet

Och dagens uttryck att lära in är:
caccia al cinghiale – vildsvinsjakt

Det finns till och med en hemsida för vildsvinsjägare i Italien. Hm… cinghiale alla cacciatore… med ett gott vin till… låter som en middag så god som någon 😀

Fridens…

(Corriere)

8 commenti

Archiviato in Italienska, Minghetti, Vardagsliv

8 risposte a “Cinghiali in Genova e Svezia

  1. Alex

    Champions League ikväll, när sa du att Milan skulle spela? 🙂 Nej, just det! De är ju inte med…

  2. Hm… nästa år… 😉 Lycka till i kväll! Jag har dock inte bestämt mig för om jag skall se Juventus istället 😀

  3. What?! Det är Greys ikväll!! Muy importante!

  4. Halloj. Skönt att du vet att det var vildsvin. Annars hade du har mycket stora sorkar som grävt i trädgården.

    Allt gott / T (bild på nya fasaden då?)

  5. Jag är väldigt förtjust i små salsicce av cinghiale. Mums!

  6. dorine

    Hihi, fast så komisk ^^

  7. Hahaha… ja man blev lite förvånad 😀

  8. Pingback: Alberghi GENOVA

Rispondi

