Cittadinanze italiani

Antalet utlänningar som blir italienska medborgar har markant ökat de senaste åren. År 2005 fick Italien 19226 nya medborgare, 2006 hade det ökat till 35766, 2007 var det 38466 och fram till och med oktober i år var siffran 32238. Italiens president Giorgio Napolitano ser utvecklingen som positiv och ber italienarna att ha ett öppnare sinne gentemot utlänningar som han anser berikar landet. I dagsläget måste man ha bott minst tio år i Italien innan man kan ansöka om medborgarskap. Själv ser jag mig själv och Cognato provsmaka första tappningen i grappadestilleriet Minghetti Distilleria S.p.A. någon gång kring 2012. Det skulle innebära medborgarskap ca 2022, kanske lagom till min 50-årsdag? Jag vet, jag vet… men drömma måste man 😉

Buon fine settimana…

Lascia un commento

Archiviato in Familj, Grappa, Italien, Minghetti, Samhälle

Rispondi

