Jag är ingen hjärnforskare

Det är sant. Jag är faktiskt ingen hjärnforskare så jag vet inte riktigt vad det innebär om en hjärna minskar sin volym med en halv procent vid låg konsumtion av alkohol dvs 1-7 små glas vin i veckan (se artikel i DN, SDS, SvD). Underlaget för undersökningen var 1800 individer mellan 33-88 år och gjordes för att utröna om vin har samma skyddande effekter på hjärnan som det har mot hjärt- och kärlsjukdomar. Resultatet blir alltså en krympande hjärna enligt undersökningen och det låter ju givetvis inte så bra, men som vanligt så tar man inte med det viktigaste (iallafall kan man inte utröna det av artiklarna). Hur mår människorna som dricker måttligt? Hur mår en människa vars hjärna minskat en halv procent? Har det påverkat personen och hans/hennes omgivning?

 Jag kommer att fortsätta dricka mitt vin måttligt. Det förhöjer en måltid på ett sätt som ingen annan dryck (enligt mig) kan göra. Blir jag berusad när jag dricker? Nej, vanligtvis inte. Om min hjärna är en halv procent mindre när jag fyller 80 så får jag väl ta det. Vid det laget kanske jag till och med ökar till 8-14 glas i veckan. Man måste ju få leva också…

Fridens…

2 commenti

Archiviato in Dryck, Italien, Minghetti, Vin

2 risposte a “Jag är ingen hjärnforskare

  1. Anders

    Skönt att lätta lite på dödvikten också. Det har väl konstaterats att vi bara använder en bråkdel av hjärnan till nyttigheter? Ett glas vin till, tack!

  2. Mårten Kai-Larsen

    Det står även i DNs artikel att det finns ett samband mellan minskad hjärna och demens samt talsvårigheter, men det är klart, man kan ju välja vad man vill veta och lura sig själv. Sedan kan man stenhårt ta fasta på de positiva effekterna av alkohol, tobak mm.

Rispondi

