Barnskrik och fläskläpp…

simpsonsskrik2.jpgDet är konstigt att man som förälder på en mikrosekund kan avgöra om barnets skrik är allvarligt eller bara jag-är-ute-efter-sympati-skrik. Igår hade min 3,5 åriga dotter en makalöst klumpig dag. Hon sprang emot soffbord, halkade på golvet och slog sig till höger och vänster. Varenda gång kom jag-är-ute-efter-sympati-skriken och varenda gång ropade jag och min fru från något annat rum att det var inte så farligt etc etc. Men så blev klockan 4 på eftermiddagen och dottern hade varit ute men var på väg in igen. Vi har ett trappsteg upp till huset och givetvis skulle hon snubbla där också. Skriket som kom efter fallet var inte direkt högre än alla andra men hade en helt annan klang. Både jag och min fru släppte vad vi hade för händer och rusade dit. Blodet rann ur munnen och över händerna och sekundrarna innan man så att säga synat skadan är inte roliga. Nu klarade hon sig med en fläskläpp så det blir ju något att visa kompisarna på dagis imorgon. Men jag kan inte låta blir att förundras hur lätt det ändå är att uppfatta nyanserna i ett barnskrik… man vet på något sätt när man skall reagera… vi kanske inte är så långt ifrån djuren som vi vill tro…

Fridens…

7 commenti

Archiviato in Barn, Familj, Minghetti

7 risposte a “Barnskrik och fläskläpp…

  1. Ebit

    Skönt att det ändå gick någolunda bra ! Men vissa slår hjärtat några extra slag innan man vet.

    Allt gott

  2. Tack! Ja lite nervös blir man 😉 Ha det gott!

  3. Inbygd förmåga att höra när något verkligen är oroande..I alla fall tur att det inte var “värre”. Hon berättar säkert mera än gärna vad som hände henne igår.

    Ha de, ps ni har fortfarande kvar strömmen hos er, sicket väder vi får emellanåt.ds

    🙂

  4. alex77

    Med djuren menar du Homer då eller?

  5. Japp… reptilhjärnan (om ens det 😉 )

  6. nyfiken

    Tycker dessutom att det känns som om man får ström rätt igenom hela kroppen när något händer barnen. Tur att det gick bra i alla fall.

  7. Minghetti

    Tack! 🙂

Rispondi

